mandag 13. juli 2009

Fra lingvistisk avd.

Med fare for å virke som en prippen bedreviter som sleiker Ivar Aasen opp etter ryggen har jeg tenkt å gjøra et forsøk likevel. Jeg har tenkt til å slakte og
sylte orddelinger og andre skrivefeil som spres rundt til det ganske land via skilt og emballasje. Nordmenn går rundt og trur at sjoko ringer. Det heter sjokoringer!! (Jeg tillater meg å bruke 2 utropstegn, enda jeg ikke er tilhenger av utropstegn heller.)

De yngre er forsåvidt litt unnskyldt, da de blir overøst av feilinnlæring. Google til dømes (o, så moderne). Ville se litt på div. tivoliradioer på nettet, og skriver ordet "tivoliradio" i søkespotten, hvorpå Google Grønnskollings respons er Meinte du tivoli radio? Nei, jeg meinte aldeles ikke tivoli radio! Ikke rart innvandrere blir mobba, når de blir tatt imot med geit ost og luse kofte.

Her har noen erklært syn av vin i gave boks. Når ble denne vinen sett sist egentlig?

Inspirasjonen bak detta innlegget ligger i et skilt jeg så i Lillestrøm i stad. Ikke så tydelig på bildebevis, men teksten følger slik: "Signe's Salong Dame & Herrefrisør". All applaus for å klare å setta herre og frisør sammen til et yrkesaktivt, mannlig individ. Men hva med dama? Men godt konsept, jeg
besøker gjerne en salong der det både er herrefrisører og damer.
Stor bokstav på "salong". Stor forbokstav skal bare brukes
på egennavn eller bak punktum, og så sant skiltets eier ikke heter Signe's Salong ville jeg bøtelagt igjen. Verstingen er likevel apostrofen. Apostrof er annenrangs forfatteres penisforlenger. Kan de ikke skrive, så sleng for guds skyld på en apostrof. Da blir alt så viktig og internasjonalt.

Det er forresten engelskmennene sin feil. I det engelske skriftspråket er apostrof og orddeling goodiegood!

Med samma jeg er i gang og kjefter og smeller; her er mine
3 absolutte hatord:

  • Kjipt (Rett og slett et skrekkelig ord som jeg ikke bruker under noen omstendigheter. Du har det kjipt når du er lei deg, sint, skuffa, oppgitt, deprimert - det beskriver stort sett alle negative sinnstilstander.)
  • Sykt (Misbruk av menneskelig tilstand.)
  • Matte (Assosieres kun med følelse av mislykkethet og absolutt forvirring.)



Utnytter spalteplassen til å vise fram verandarekkverket vårt. Det er her vi legger alle fluene våre.


Hva syns du sjæl?

1 kommentar: