lørdag 10. oktober 2009

Det er bedre å ha en god trekant enn en ond sirkel

Hei, da setter jeg direkte inn fra laurdagskveld i stova. Je var så heldig å motta heile to svar på forrige innleggs spørsmål. Et stort gracias til Margit-Irene og Runa (nei, ikke datra til Bea, je kjenner ekte folk og.) for ærlige svar. På bakgrunn av resultatet akter je å... halde fram på nynorsk. Nynorsk er tross alt hjartebarnet mitt. Difor vil eg i denne anledning få be utdanningsminister Tora Aasland om å vere kjekk og innføre nynorsk som hovudmål i Aurskog-Høland. Då hadde eg vorte ein stk. glad laks. Med venleg helsing østlending.

På den anna side veit je at je mister ein god prosentandel lesere hvis je legger om tel nynorsk. Det er synd og skam! Så veit di det.
Men ingen leksjoner i dag, jeg sitter faktisk og ser på klokka, gjesper og rister i stolen. Spørs om itte d blir tidlig kveld på den unge frøken i kveld. I mårra går toget til Levanger (det gjør det hver dag, men i mårra ska je sitta på), og je ska væra uthvilt til 10,5 timers sightseeing i vårt vakre land.

Hahahahaha (det ser ut som je har fått tics på tastaturet, men latterkramper er bare ett av mange tegn på søvnmangel). Så jeg runder av med et visdomsord, og ønsker en fortsatt flott kveld.

Det er bedre å fryse i teltet, enn å telte i frysern.

4 kommentarer:

  1. Her er det fler ting å ta tak i. For det første så lurte jeg noen på Sagavoll fhs til å tro at jeg var niesa til Svein Krogstad! Noen gikk på det! Kobla ikke i det hele tatt at det var skuespillernavnet. Jaja. Eller så er det hyggelig å fått en navnesøster på TV. Runa er jo ikke det mest vanlige navnet i Norge (enda). :)

    Også denna avstemminga di. Det var litt lite informasjon før valget, så stemmen min kan kanskje gå under "valgfusk". Mener du å skrive på Høland-dialekt eller nynorsk? Jeg er for førstnevnte og imot siste. Selv om dette er litt motstridende, for dialektene våres likner tross alt mye mer på nynorsk enn bokmål. Håper på en oppklaring i dette forvirrende momentet. Kunne også ønska litt mer info om soloturen din! Hva gjorde du? Hvordan var det? Kaldt? Hva spiste du? Besøk av nisser?

    SvarSlett
  2. Haha, nå må je glise! Niesa til Svein Krogstad...:) Kjempebra!
    Ja altså, det med nynorsk var bare en slags hevn fordi så få gadd å legge igjen stemme. Så je mente urskaudialekt ja.. Men tenker det ser meir proft ut om det står på bokmål..?

    Skjønner ikke at du kan væra imot nynorsk, det som er så fint..????
    Når det gjelder neste forespørsel skal je se å je kan gjøra ;)

    SvarSlett
  3. Rent formelt ser det vel bedre ut med bokmål, men det gjør det mye mer personlig når man skriver på dialekt. Har vurdert det på bloggen sjæl jeg.. Morsommere å lese dialekt.. :)

    Nynorsk kan være greit, men det burde vært et valgfag i skolen, ikke obligatorisk tid som spiser av masse annen tid som kunne vært brukt på engelsk eller noe annet viktig, mener nå jeg. Elever som ikke er motivert til nynorsk (og skole generelt), får en tungere hverdag enn de ville fått uten!

    Morsom den linja med fryser i teltet.. Tenk hvor liten plass det blir igjen! ;)

    SvarSlett